Responsywność w Web Designie – Dlaczego Twoja strona musi być mobile-friendly?

Aby firma odniosła sukces w wirtualnej przestrzeni, musi zadbać o wiele różnorodnych aspektów. Jednym z tych zdecydowanie najważniejszych będzie z pewnością responsywność strony internetowej. Jest to szczególnie istotne w dobie powszechnego dostępu do urządzeń mobilnych, z których korzysta coraz więcej użytkowników, poruszających się w sieci. Dlaczego responsywny design jest tak istotny? Poznaj wymogi, jakie niesie ze sobą mobilna rewolucja.

Responsywne, czyli jakie?

Żyjemy w erze mobilnej – to stwierdzenie bardzo trudno zanegować, zwłaszcza że najnowsze badania pokazują, że już prawie 7 miliardów ludzi korzysta ze smartfonów. I to właśnie dlatego warto zadbać o responsywność strony internetowej, dzięki której dostosuje ona swój wygląd i układ do urządzenia, na którym będzie wyświetlana, nie tracąc przy tym nic ze swojej czytelności. 

Responsywność to podstawowy warunek sukcesu firmy w sieci, o czym przekonuje się coraz więcej przedsiębiorców, powierzając profesjonalistom opiekę nad stronami internetowymi. Takie usługi świadczy m.in. firma Webros, doceniana przede wszystkim za duże doświadczenie i niezawodność w działaniu. Korzystając z jej oferty, każdy klient może liczyć na wysoki poziom bezpieczeństwa i regularne aktualizacje, co przekłada się na zadowolenie użytkowników, generując tym samym ruch na witrynie.

W jaki sposób responsywność wpływa na pozycjonowanie strony?

Stworzenie i prowadzenie profesjonalnej witryny internetowej jest sporym wyzwaniem, wymagającym zapoznania się z wieloma istotnymi informacjami. Można się o tym przekonać, przechodząc na stronę https://www.webros.pl/blog/, gdzie zamieszczono kilka interesujących artykułów, dotyczących zarówno struktury stron, jak i konieczności ich regularnej aktualizacji. Niezwykle ważnym aspektem, rzutującym m.in. na pozycjonowanie stron w Google, będzie również ich responsywność. W tym kontekście warto wspomnieć o indeksowaniu mobile-first, które funkcjonuje już od 2018 r. Zgodnie z jego koncepcją, mobilne wersje stron internetowych analizowane są priorytetowo, co z kolei przekłada się na ich lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania, generując tym samym większy ruch na stronie i budując jej sukces w wirtualnej rzeczywistości.

Jak responsywność buduje doświadczenie użytkowników?

Dzięki responsywności, strona internetowa dostosowuje się do ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana, co sprawia, że czytelnicy znacznie chętniej ją odwiedzają, pozostając tutaj na dłużej. Nie ma w tym nic dziwnego, bowiem responsywna witryna przekazuje informacje w optymalny sposób. To z kolei buduje doświadczenie użytkowników, obniżając współczynnik odrzuceń i zwiększając szansę na konwersję, która może przybierać formę kontaktu z firmą czy też zakupu oferowanych przez nią towarów i usług.

Dlaczego jeszcze warto zadbać o responsywność witryny internetowej?

Responsywne strony niosą ze sobą również wiele innych korzyści. Wśród tych zdecydowanie najważniejszych wymienić należy:

  • oszczędność zasobów, możliwą dzięki zarządzaniu wyłącznie jedną wersją danej witryny,
  • zwiększenie zasięgów wśród potencjalnych klientów, korzystających z urządzeń mobilnych,
  • zmniejszenie kosztów i czasu, związanego z zarządzaniem treścią,
  • przewagę nad konkurencją w walce o stabilną pozycję.

Warto podkreślić, że responsywność stron internetowych stała się współcześnie koniecznością, a zarazem kluczowym elementem, który powinien determinować strategię online każdej firmy, dążącej do budowania swojego sukcesu na rynku.

Na czym opiera się responsywny design?

Responsywny design to technika projektowania stron internetowych tak, by wyglądały one dobrze na każdym urządzeniu, na którym są przeglądane. Taka koncepcja powstała już w 2010 r., prowadząc do prawdziwej rewolucji w tworzeniu stron WWW. Nic w tym dziwnego, bowiem to właśnie dzięki niej użytkownik zyskuje przestrzeń, pozwalającą na swobodną interakcję z dotykowymi elementami oraz dostęp do czytelnego tekstu, bez konieczności zmiany jego rozmiaru. Aby do tego doszło, strona musi opierać się na trzech najważniejszych filarach. Będą to:

  • elastyczne multimedia i obrazy, dostosowujące się do rozmiaru ekranu, bez widocznej zmiany w ich jakości,
  • zmienne szerokości elementów strony, które określane są w procentach tak, by dopasować się do różnych monitorów, w zależności od bieżących potrzeb,
  • media queries, czyli technologie, pozwalające na dostosowanie układu strony i jej wyglądu do parametrów urządzenia, na którym jest przeglądana.

Jakich błędów należy unikać przy tworzeniu responsywnych stron internetowych?

Mówiąc o responsywnych stronach internetowych, warto wspomnieć również o najczęściej popełnianych przy ich projektowaniu błędach. Na ich liście znajdzie się z pewnością:

  • zbyt mały tekst, utrudniający, a często nawet uniemożliwiający czytanie, bez konieczności jego powiększania,
  • poziome przewijanie,
  • nakładające się na siebie elementy,
  • zbyt duży rozmiar obrazów,
  • błędnie działające interakcje dotykowe, które trudno kliknąć na ekranie smartfona.

Aby uniknąć wyżej wymienionych błędów, warto przetestować stronę na różnych urządzeniach, przeprowadzając jednocześnie regularne audyty, mające na celu kontrolę wydajności i dostępności stworzonej witryny.